Search This Blog

Friday, October 22, 2010

Model bahan bantu mengajar bukan elektronik (Pendidikan Islam)

Assalamualaikum wth..

Ingin saya kongsikan bersama rakan-rakan model BBM bukan elektronik yang talah saya cipta. Model ini sesuai digunakan untuk mengajar tajuk  yang berkaitan dengan solat seperti solat jenazah, solat berjemaah, kedudukan imam dan makmum dan jarak antara saf di dalam solat. Setelah guru mengajar secara teori, guru boleh menggunakan BBM ini sebagai bahan amali kepada pelajar.


Bahan yang diperlukan utk membuat model ini seperti kotak, batang lidi, gam, gambar kartun solat. Inilah hasil kreativiti saya.


        Model yang terlibat 



Solat jemaah 





Solat jenazah




Pandangan atas



Pandangan belakang



Pandangan hadapan




Pandangan sisi













Kedudukan imam dan makmum


Jarak antara saf



Model-model tersebut boleh diubah kedudukannya mengikut kesesuaian tajuk yang diajar oleh guru.

Semoga kita beroleh manfaat daripada apa yang telah dipelajari.

Terima kasih kepada Mejar Jasmy atas segala tunjuk ajar dan panduan yang telah diberikan...tidak lupa buat rakan-rakan yang banyak membantu dan memberi sokongan.

Sekian wassalam


1 comment:

  1. assalamualaikum. saya tertarik dengan abm yg dibina. izinkan saya mengambil abm ini sebagai idea untuk tugasan saya. terima kasih.

    ReplyDelete