dari blog pendidikan & penyelidikan
Tingkatan : 1 Firdaus
Hari : Rabu
Tarikh : 2 Mac 2011
Masa : 08.00 – 08.20 pagi (20 minit)
Tajuk : Solat Berjemaah
Mata Pelajaran: Pendidikan Islam
Konsep Utama : Tuntutan Solat Jemaah
Kata Kunci: Imam, Makmum, Kelebihan Solat Berjemaah
Tujuan Am: Pelajar Dapat Memahami Konsep Solat Berjemaah dan Dapat Mengamalkannya Dalam Kehidupan Harian Mereka
Objektif Pengajaran : Di akhir pembelajaran ini murid dapat :
§ Menyebut Pengertian Solat Berjemaah dan Dalilnya.
§ Menyenaraikan Syarat-Syarat Menjadi Imam dan Makmum
§ Menerangkan Kedudukan Imam dan Makmum.
Nilai Murni : Bekerjasama dan Istiqamah
: Solat merupakan Tiang Agama
Kemahiran Berfikir : Membuat Perbandingan, Membuat Urutan, Menyenaraikan
Kaedah Pengajaran : Perbincangan, Soal Jawab dan Aktiviti
Bahan Bantu Mengajar : Video, BBM solat bejemaah, Kertas A4
Bahan Rujukan : Buku Teks, Buku Rujukan
Pengetahuan Lepas : Murid Sudah Biasa Menunaikan Solat Berjemaah di Sekolah
Isi pengajaran :
- Pengertian Solat Berjemaah
- Solat yang dilakukan lebih daripada seorang, atau secara beramai-ramai, dengan diketuai seorang imam.
- Dalil tuntutan Solat Berjemaah
Dalil Solat berjemaah :
Maksudnya : daripada Abdullah bin Umar r.a rasulullah s.a.w bersabda : solat berjemaah lebih afdal daripada solat berseorangan dengan 27 darjat.
- Syarat – syarat menjadi imam dan makmum
Syarat-syarat imam :
- Lelaki
- Baligh
- Baik bacaan
- Tidak menjadi makmum kepada imam yang lain
Syarat –syarat makmum :
- Niat
- Mengetahui perbuatan imam
- Mengikuti perbuatan imam
- Kedudukan makmum dibelakang imam
- Imam dan makmum berada di satu tempat
- Kedudukan Imam dan Makmum
LANGKAH-LANGKAH PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
AKTIVITI | AKTIVITI GURU | AKTIVITI PELAJAR | CATATAN / BBM |
Pendahuluan | Guru meminta pelajar membaca doa beramai-ramai | Pelajar membaca doa | - |
Set Induksi | Guru menayangkan video kepada pelajar Guru menyoal pelajar: apakah yang kamu semua lihat dan faham daripada video tersebut? Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan bahan pembelajaran tersebut. | Pelajar melihat dan menghayati tayangan tersebut Pelajar menjawab soalan guru secara individu dan kelas Pelajar memahami tajuk yang akan dipelajari | Set induksi : Mempersembah- kan sesuatu yang baru dan menarik minat pelajar dengan tayangan video Objektif : Guru menyatakan tujuan persembahan dan mengapa mereka perlu mengikutinya. Video |
Perkembangan Langkah 1 | Guru meminta beberapa orang pelajar memberi maksud solat berjemaah Guru menerangkan secara terperinci pengertian solat berjemaah Guru menyoal pelajar secara rawak tentang hukum solat Guru mengulas jawapan pelajar dan meminta pelajar membaca hadis yang dipaparkan | Beberapa orang pelajar menyebut maksud solat berjemaah Pelajar mendengar dengan teliti Wakil daripada pelajar menjawab pertanyaan guru Pelajar membaca dalil yang dipaparkan | Slide |
Langkah 2 | Guru menyoal pelajar tentang syarat wajib solat yang telah dipelajari pada pembelajaran yang lepas Guru mengaitkan jawapan pelajar dengan syarat- syarat menjadi imam dan makmum Guru mengulas syarat-syarat tersebut | Pelajar dapat menjawab pertanyaan guru dengan baik Pelajar membaca slide yang dipaparkan Pelajar mendengar ulasan daripada guru | Merangsang proses mengingat semula Slide Guru mengaitkan maklumat baru dengan maklumat yang telah dipelajari |
Langkah 3 | Guru menayangkan gambar kedudukan Imam & Makmum Guru membimbing pelajar untuk menjadi model sebagai Imam dan makmum Guru menggunakan model kartun solat jemaah | Pelajar memerhati gambar tersebut dengan teliti Pelajar mengikut arahan guru dengan baik Pelajar mendengar dan melihat dengan teliti | Menyediakan isi pembelajaran : Guru menyampaikan isi kandungan pengajaran menggunakan kaedah lakonan Memberi Bimbingan : Guru memberi panduan kepada pelajar bagaimana kedudukan imam dan makmum solat jemaah Model BBM Solat berjemaah |
Langkah 4 | Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan Guru memberi arahan supaya pelajar berada dalam kumpulan masing- masing. Guru mengedarkan kertas A4 kepada setiap kumpulan Guru memberi arahan setiap kumpulan melakarkan kedudukan Imam dan Makmum Guru memberi bimbingan dan komen kepada pelajar | Pelajar membentuk kumpulan Setiap pelajar mengikut arahan guru dalam masa yang telah ditetapkan Pelajar melakukan aktiviti berkumpulan mengikut masa yang ditentukan oleh guru Hasil kerja yang telah siap dibentangkan di hadapan kelas | Membuat Pengukuhan : Guru memberi peluang kepada pelajar mengaplikasikan segala penerangan yang diberi dengan menunjukkan prestasi mereka Kertas A4 Penilaian terhadap penguasaan pelajar Mengembangkan kemahiran pelajar |
Penutup | Guru menerapkan nilai murni di akhir pembelajaran Guru memberikan tugasan kepada pelajar Guru memberi nasihat kepada pelajar agar apa yang dipelajari dijadikan iktibar dan menjadi contoh dalam amalan seharian | Pelajar mendengar arahan guru | Guru menyediakan lembaran kerja kepada pelajar Mengekalkan dan mengembangkan pengetahuan pelajar |
salam..saya mohd nasir minta izin....cedok rph/bahan blog untuk buat assigment
ReplyDelete